Alla inlägg under oktober 2008

Av Max - 29 oktober 2008 23:25

Alltså inte så att jag hänger på "Wendela" som är en, eller ska vara, någon sorts aftonbladet för kvinnor, kanske? Kan vara så att vanliga aftonbladet inte riktigt räcker till. Hur som helst så finns det titt som tätt länkar från aftonbladet till "Wendela-sidan". Det hör inte alls till saken, till saken hör att det finns en intervju på sidan med Marjaneh Bakhtiari som var väldigt intressant. Kanske till och med måste släpa mig till biblioteket och låna hennes bok.


Nu har jag förvisso ingen som helst aning om vem hon är och hur väl författaren av artikeln beskriver henne... Detta stycke till exempel, tycker jag är konstigt skrivet:


"Just viljan att klassificera människor avskyr Marjaneh. Vad är en ”invandrare”? Eller en ”svensk”? Hon tycker att samhällsklass ofta betyder mer än den etniska härkomsten."


Då avskyr hon väl inte viljan att klassificera i sig, utan snarare viljan att sätta folk i irrelevanta fack. Till exempel invandrare eller svensk, eller menar Cecilia (författare till artikeln) att Marjaneh hatar klassificering allmänt men om man nu måste välja mellan pest eller kolera så är samhällsklass till exempel ett bättre mått på vem en person är.


Personligen har jag svårt att förstå varför man måste klassificera folk överhuvudtaget (Det finns säkert goda skäl ibland). Framför allt etniskt ursprung är helt irrelevant för vem en person är. Vem bryr sig var du kommer ifrån? är du trevlig/duktig osv är du säkert omtyckt. Jag tycker precis lika illa om en rasist från sverige som en från . Jag kan erkänna att jag nog skulle känna ett större hot från någon som hatade mig, men det betyder inte att jag tycker mer illa om personen.


Samhällsklass är mer relevant, men fortfarande ett konstigt mått på vem någon är. Är barn till rika föräldrar annorlunda från barn som föds med fattiga föräldrar?


Vad är ett bra mått på vem en person är?


Edit: Vill påpeka att det självklart är helt idiotiskt att folk diskrimineras för ursprung osv, men det kanske framgick.


http://www.aftonbladet.se/wendela/ledig/article3624654.ab

Av Max - 29 oktober 2008 21:56

Fick precis detta från KTH-Hallen:

Pga att damernas bastu renoveras under vecka 44 skiftar vi omklädningsrum så att damernas omklädningsrum blir närmast receptionen.
Ovanstående gäller från onsdagen den 29 oktober.
Hälsningar
Personalen i KTH-Hallen


Bara en fråga, är det så att vi "herrar" får "damernas" omklädningsrum? Anses vi i mindre behov av en bastu?(Inte för att jag använt den) Det kan visserligen vara så att det är ett par "herrar" som renoverar bastun och då är det väl kanske rimligt... kom jag på nu efter att jag skrivit det här

Av Max - 29 oktober 2008 21:52

Alltså jag vet inte hur det hände, helt plötsligt har man suttit kvar i skolan 4 timmar efter att föreläsningen och räknat matte. Hade någon sagt det efter att jag slutat gymnasiet hade jag skrattat. Okej faktum är att vi mest satt och snackade, men ändå, att sitta kvar i skolan.


Nu sitter jag och dricker en kopp kaffe och hoppas att jag ska orka hålla mig vaken ett par timmar till för att räkna klart det sista. Det borde inte vara någon bedrift eftersom jag somnat vid tre nu i en vecka.

Av Max - 27 oktober 2008 19:58

Det finns ett antal utbytesstudenter som bor i SSSBs bostäder, jag antar att ett antal av dessa personer inte förstår svenska sådär jättebra. Förståeligt nog har SSSB valt att informera om den stundande reparationen av "undercentralen" i huset där jag bor både på svenska och engelska.


 

Av Max - 27 oktober 2008 13:08

Vatten, man förstår inte hur viktigt det är förens man är utan. Dom har stängt av vattnet! Eller som det är sagt ska vattnet stängas av mellan 9-16 eller något sådant idag, eftersom jag är ledig blir jag oerhört lidande. Nu råkar det vara så att vattnet är på. Kranen spottade lite luft men det kommer varmvatten ur den. Jag vet inte om jag vågar ställa mig i duschen, tänk om varmvattnet stängs av... mitt avgrundsvrål kommer höras över hela stockholm.


Internshipkatalogen jag gjort framsidan till ska till tryckeriet idag, har fortfarande en sida kvar som jag väntar på innan jag kan skicka in den. Låg och ritade lite framsidegrejjer igår som jag är sugen på att lägga upp. Men jag har inte riktigt tid att sitta med illustrator med kontrollskrivning i matte coming up...

Av Max - 26 oktober 2008 20:44

Klippt från aftonbladet (jag erkänner att jag läser deras oerhört högkvalitativa nättidning då och då):


Tror du att andeväsen kan visa sig i fysisk form?

Ja (35.7 %)

Nej, men de existerar (15.3 %)

Nej, det finns inga andeväsen (49.0 %)

Totalt har 9320 personer röstat.


Det som är intressant med sådana här intetsägande omröstningar är att personer som är intresserade av andeväsen är mer troliga att rösta i omröstningen, alltså är den redan från början missvisande. Sedan är det komiskt att mer än 50 procent av de som röstat tror på övernaturliga väsen. Jag menar att den "gud" skulle finnas är lika troligt som att det finns andar i stenar som bestämmer över oss eller att asagudarna finns.

Av Max - 26 oktober 2008 14:00

Ni kommer aldrig tro mig! Någon har stulit kaffekokaren. Jag delar, rent teoretiskt, mitt kök med åtta andra. Om vi nu hade haft ett kök att dela alltså. Det funkar fint i vanliga fall, men nu råkar det vara så att köket ska byggas om i två veckor, vilket i och för sig är välbehövligt. Detta leder till sånt som att vatten och värme stängs av hela dagen imorgon.


Hur som helst så står kaffekokaren ute i korridoren nu när köket byggs om. Jag skulle ut och fylla på min kaffekopp och någon hade tagit med sig hela kaffekokaren in på sitt rum...


När jag ändå klagar tycker jag att det är riktigt illa att det inte finns någon nattöppen affär här runt Gärdet...

Av Max - 26 oktober 2008 13:52

Eller jag har åtminstone varit det fram tills nu, mjukisbyxor, en kopp svart kaffe och musik, söndag och jag är ledig imorgon. Jag gjorde det stora misstaget att inte ha någon mat i kylen över huvudtaget när jag vaknade i morse men det löste sig. Jag har övertalat mina föräldrar att mitt lack of kök betyder att jag får äta hemma när jag vill. Så jag ska försöka klä på mig lite riktiga kläder och ta mig ut till hooden med stort H, Hässelby. Eller är det okej att glida omkring utomhus i mjukisbyxor? Jag är oerhört tveksam måste jag säga.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards